Monday 25 April 2011

KeNaNgAn Di LuRaH BiLut

aku di lahirkan di Selangor,tpi ketika itu abah bekerja dengan MARA sbagai konduktor bas..dlu pkai konduktor bas..skang driver la yg collect & bagi tiket skali..
Di Lurah Bilut la aku dibesarkan..tpi tak lama..pabila aku nak msuk darjah satu(1)..mak & abah brpindah di klang..Kenangan di sana aku x berapa ingat..Hanya gambar2 di dalam simpanan aku..
Di sana aku punya ayah angkat brbangsa India..dia kawan abah aku la..bekerja sbagai posmen..Klau tak silap aku nama dia Bala..mak aku cite..dia nih suka sangat sakat mak aku ketika mengandungkan aku..Sampai la kelahiran aku..tpi setelah kelahiran aku..dia tak lgi kacau mak aku..dia mesti ambik aku..bawak jalan pegi kedai depan tu..Ntah tak ingat nama kedai makcik tu..
mak aku kate..masa mak tengah masak di dapur..mak letak kan aku di ruang tamu..tpi zaman dlu..takde kena kes culik2 nih..tpi skang..klau kite letak ank2 kite cam tu..alamat kite tak jumpalah ank kite...
ok..sambung balik..dlu..rumah papan..pintu dlu2 pulak mesti orang ada membuat penghadang tuk baby2..yg duk di dalam "walker" tuu..ala macam pagar tuu..yang kite leh langkah msuk ke dalam..
ketika aku sedang duk diam2 brmain anak patung..datang la si Bala ni mengambil aku pegi ke kedai makcik tu..mak aku pulak sedang masak di dapur..
Agak2 mak aku nak brjengah aku di depan..hehehe...tengok2..tinggal "walker" jew..."eh!mane pulak anak aku nih!!"..mak aku risau..ingat aku dah hilang..hehehe..apa lgi..mengelabah laaa...mak aku keluar mencari aku....Rupa2 yer aku sedang makan kuih di kedai makcik tu bersama uncle Bala tuuu...
Sebab tu la abang aku panggil aku anak "yeng"..(kap lam)..coz satu yer, mata aku nih..besar..kulit cerah2 aje..abg aku putih sket dari aku...
Tingin lak nak pegi LuRaH BiLuT tu..selepas pindah kat Klang..aku memang tak penah lgi pegi ke sana..mak ..abang ada gak gi ke sana..Orang LuRaH BiLut,jiran2 lama mak menjemput kenduri kawen..
Uncle Bala tu ntah ada lgi ke tdak..sampai la skang klau ejek mengejek..mesti orang panggil aku anak "yeng"..



0 comments:

Post a Comment

 

Blog Template by YummyLolly.com